Top
logo
Døgn
service
+45 4366 8888

ARBEJDERNES LANDSBANK

Servicecenter

CENTRALISERET SERVICE

ÉN KONTAKT

samarbejde

GODT SAMARBEJDE

ARBEJDERNES LANDSBANKS FORDELE

HURTIG SERVICE PÅ ALLE TEKNISKE OMRÅDER
MINDRE ADMINISTRATION OG REDUCERET TIDSFORBRUG
REDUCEREDE TRANSPORTOMKOSTNINGER
FORBEDRET KVALITETSSTYRING, HÆNDELSESHISTORIK OG DOKUMENTATION
SIKKERHED HELE DØGNET
PDF icon PDF (325.7 KB)

Centraliseret service styrker effektiviteten og økonomien

God service skal være hurtig og kompetent. Derfor vælger flere og flere at samle deres tekniske service hos Kemp & Lauritzen. Det gælder også Arbejdernes Landsbank, der blot behøver at ringe til ét nummer for at få den nødvendige tekniske assistance inden for alle de tekniske fag - overalt i landet. Kemp & Lauritzen reagerer på opkaldet inden for 20 sekunder, og sender den nærmeste kvalificerede medarbejder ud for at løse opgaven.

Stærk webbaseret serviceplatform

Kemp & Lauritzens online serviceplatform er et smidigt kommunikationsværktøj, som er hjertet og omdrejningspunktet i virksomhedens servicekoncept. I systemet er hver opgave unik, og alt logges, så man nemt får det nødvendige overblik over hændelserne.

Systemet øger kundernes effektivitet og sikrer en langt bedre udnyttelse af deres ressourcer.

”Tidligere havde vi tusindvis af papirer og mapper på hver enkelt ejendom, men nu er alle dokumenter, serviceaftaler og rapporter samlet online”, fortæller Henriette Birkedal Hansen, ejendomsadministrator i Arbejdernes Landsbank. ”Det er rart, at alle har adgang til de samme informationer - især hvis en af de andre i teamet skal overtage en opgave eller følge op på en sag, når man er syg eller på ferie. Og at det er det samme firma - med én kontaktperson - der klarer alle opgaver over hele landet, styrker også kommunikationen og letter vores arbejde. Vi slipper for den sædvanlige ventetid og lange forklaringer over telefonen. Når det giver mening at tale sammen, er der er en super god kemi med vores kontaktpersoner i Kemp & Lauritzen”.

Bestilling online

Periodisk service af el, VVS, ventilation mv. styres naturligvis automatisk, mens ad hoc opgaver kan bestilles online.

”Det er dejligt nemt at gå online og lægge en akut opgave ind. Oplæringstiden for betjening af systemet er minimal, og det er jo en kæmpe fordel, hvis der af og til skal en afløser på”, forklarer Henriette Birkedal Hansen. ”Og der bliver straks taget hånd om sagen, hvad vi selvfølgelig er meget tilfredse med, så ingen skal sidde og svede eller fryse i flere dage, hvis et klimaanlæg svigter”.

FALCONER CENTRET

Falkoner Centret

ENERGIOPTIMERING

ENERGIOPTIMERING
BESPARELSER

FALCONER CENTRETS FORDELE

TOTALLEVERANDØR, DER KAN KOBLE ALLE FAG
KOMPLET ENERGIOPTIMERINGSPROJEKT FRA SCREENING OG ANALYSE TIL UDFØRELSE, DRIFT OG SERVICE
ENSARTET KVALITETSSYSTEM OG DOKUMENTATIONSNIVEAU
ATTRAKTIVE TILBAGEBETALINGSTIDER
Kontakt os Specialer
PDF icon PDF (1.01 MB)

Komplekst energiprojekt med mange fordele

Konkurrencen er skarp på markedet for erhvervsejendomme, så det gælder om at optimere kvaliteten og reducere driftsomkostningerne. Og det har Falkoner Centret gjort.

Da Falkoner Centret i 2013 valgte at tage fat på en energirenovering, startede man med at kigge på ejendommens pumpesystem. Der var behov for en mere holistisk tilgang og en leverandør, der kunne håndtere kompleksiteten i et projekt omfattende både belysning, ventilation og varme/vand-systemet. Valget faldt på Kemp & Lauritzen:

”Der er store fordele for os ved at samle det hele under én kontakt. Det har givet en god og stram koordinering hele vejen igennem projektet, også internt mellem de forskellige faggrupper. Kemp & Lauritzens målinger og analyse førte også frem til et meget fint og gennemarbejdet forslag, der svarede fint til vores forventninger og behov. Desuden var der nogle fornuftige tilbagebetalingstider på de enkelte dele, fx 1,5 år på ventilation”, fortæller Christian Mølholm, bæredygtighedsingeniør hos ATP Ejendomme A/S.

Markant kvalitetsløft i P-kælder

En af de større udfordringer var at sikre et godt miljø i P-kælderen og reducere det høje energiforbrug til ventilation. Kælderen havde tidligere været autoværksted og for at være sikker på at få al CO2 ud, kørte den remtrukne ventilation på højtryk døgnet rundt. Ved at indføre kammerventilatorer med trykstyring, automatik (med måling af bl.a. emissionsniveau og eksplosionsfare), dag/nat-regulering etc. lykkedes det at sænke energiforbruget væsentligt, samtidig med at sikkerheden blev forbedret.

Bedre og billigere belysning både ude og inde

Belysningen i Falkoner Centret bestod primært af ældre lysstofrør og halogen-spots med et højt energiforbrug. I P-kælderen var lysniveauet tilmed så lavt, at det var svært at orientere sig. Det rettede Kemp & Lauritzen hurtigt op på med nogle velvalgte LED-løsninger:

”Vi har opnået kæmpe besparelser og kvalitetsforbedringer, ikke mindst inden for belysning”, siger Christian Mølholm. ”I P-kælderen har vi fået et langt højere lux-niveau for færre penge, og den effektive regulering i forhold til udstødningsgas giver en bedre luft og højere sikkerhed. I det hel taget er det blevet betydeligt nemmere at justere ventilationen, så den kører præcist efter behovet i de forskellige sektioner af ejendommen.”

Alle vand- og varmepumper udskiftet og tilsluttet CTS

De fleste vand- og varmepumper i Falkoner Centret var af ældre dato og ikke tilsluttet CTS, og energiforbruget var højt. Alle større pumper blev udskiftet og forsynet med trykstyring. Via tilslutning til ejendommens CTS-anlæg er det nu muligt at finjustere driften i forhold til årstid og udetemperatur.

Seriøse knæk på energikurven

Via målere kan operatørerne nemt tjekke energiforbruget:

”Kemp & Lauritzen har gjort det nemt for os at opnå og få dokumenteret de resultater, vi var blevet stillet i udsigt. Vi har oplevet nogle seriøse knæk på kurven i takt med, at teknikken er blevet implementeret, fx 30% på el, og det resulterer i nogle signifikante besparelser, når vi lægger alle tallene sammen. Sammen med en optimering af driften betyder det, at vi i dag er væsentligt mere konkurrencedygtige og dermed ekstra attraktive over for nye lejere og investorer”, siger Christian Mølholm.

 

BRØNDERSLEV KOMMUNE

Brønderslev Kommune

ESCO-SAMARBEJDE

ÉN KONTAKTPERSON
EFFEKTIV PROJEKTKOORDINERING
ENERGIOPTIMERING
BESPARELSER

BRØNDERSLEV KOMMUNES FORDELE

BESPARELSE PÅ ENERGIFORBRUGET PÅ 4 MIO. KR. ÅRLIGT
TILBAGEBETALINGSTID PÅ 18 ÅR
BETYDELIGE BESPARELSER PÅ DRIFTS- OG VEDLIGEHOLDELSESBUDGETTET
Kontakt os Specialer
PDF icon PDF (472.06 KB)

Årlig besparelse på 4 millioner kroner

I sommeren 2013 skød Brønderslev Kommune og Kemp & Lauritzen gang i et af de største kommunale energiprojekter i Danmark til dato. 32 ejendomme i kommunen skal energioptimeres. Det mangeårige projekt til i alt 75 mio. kr. vil reducere kommunens energiregning med minimum 4 mio. kr. årligt.

90.000 m2 fordelt på 32 ejendomme

Over de kommende år gennemanalyserer Kemp & Lauritzen 90.000 m2 i den nordjyske kommune for at optimere el-, varme- og vandforbrug og fokusere på klimaskærmen via bygningsmæssige forbedringer. Det nedbringer energiforbruget betragteligt og sparer kommunen for en udgift på minimum 4 mio. kr. årligt.

Win-win situation

”Projektet er et såkaldt ESCO-samarbejde, hvor Kemp & Lauritzen som den private aktør garanterer, at beregningerne for energibesparelsen i de enkelte ejendomme rent faktisk kan føres ud i livet og efterfølgende dokumenteres over for kommunen”, fortæller sektionschef hos Kemp & Lauritzen, Søren Stougaard.

Aftalen til 75 mio. kr. er den første af sin art i Nordjylland. På landsplan har omkring 20 kommuner kastet sig over ESCO-modellen i jagten på energibesparelser.

Daværende borgmester, Lene Hansen, var yderst tilfreds ved aftalens indgåelse:

”Aftalen betyder både en forbedring af den kommunale driftsøkonomi samt en forbedring af miljøet, så det er en ren win-win situation. Projektet er fremsynet og vidner om, at vi i samarbejde med en privat virksomhed kan være med til at løse nogle af fremtidens udfordringer. Og så er det meget positivt, at pengene i stedet kan bruges på borgernær service frem for til at dække energiudgifter.”

I ESCO-projektet tager Kemp & Lauritzen sig af alt inden for ventilation, automatik, VVS-arbejde samt el, herunder etablering af solceller og nogle meget besparende belysningsprojekter.

Erfaring fra tidligere

Kemp & Lauritzen trækker på erfaringer fra Skanderborg Kommune, som selskabet indgik en lignende ESCO-aftale med i 2012. ESCO-Skanderborg har en samlet investering på 41 mio. kr., som indtjenes på blot 8 år.

”Til forskel for ESCO-Skanderborg har Brønderslev Kommune ønsket, at klimaskærmen på de omfattede ejendomme skal indgå i langt højere grad. Det betyder, at både investeringen og tilbagebetalingstiden er længere, men til gengæld vil kommunen spare yderligere på vedligehold, da der er tale om helstøbte løsninger. Vi nøjes altså ikke med at udskifte dele i motoren, vi skifter i stedet hele enheden,” slutter Søren Stougaard.

 

 

 

BABCOCK & WILCOX VØLUND

Babcock & Wilcox Vølund

OPTIMERING AF VARMESYSTEM

ENERGIOPTIMERING
BESPARELSER
ÉN KONTAKT

BABCOCK & WILCOX VØLUNDS FORDELE

NEM OPGAVE- OG PROJEKTKOORDINERING VIA ÉN KONTAKT
TILBAGEBETALINGSTID PÅ 1 ÅR
PROAKTIV INDSATS
GENNEMARBEJDET PROJEKTFORSLAG MED GODT OVERBLIK
VELDOKUMENTERET ENERGI360-PROCES
Kontakt os Specialer
PDF icon PDF (1.19 MB)

Optimering af varmesystem tjent hjem på 1 år

Et perspektivrigt samarbejde mellem Esbjerg Forsyning og Kemp & Lauritzen har givet positive resultater. Esbjerg Forsyning identificerer problemet, Kemp & Lauritzen finder og implementerer løsningen, og kunden får en mærkbar energibesparelse.

Energieftersyn af virksomheder

For at reducere CO2-udledningen og bidrage til regeringens 2020 Energiplan etablerede Esbjerg Forsyning i 2014 en ny ordning for energieftersyn af virksomheder. På basis af forbrug, returtemperatur på fjernvarmevandet etc. kan Esbjerg Forsyning udpege virksomheder med et stort potentiale for energioptimering. Realiseringen af potentialet lægges derefter ud til regionens VVS-firmaer og energispecialister.

Esbjerg Forsyning kunne se, at der var problemer med afkølingen af fjernvarmevandet hos Babcock & Wilcox Vølund, og virksomheden var positiv over for et samarbejde:

”I vores store produktionshaller har vi udbygget varmesystemet hen ad vejen, men varmestyringen er ikke rigtigt fulgt med”, fortæller Per Abildgaard, Facility Manager hos Vølund. ”Om sommeren strømmer fjernvarmevandet bare igennem, og alligevel kan vi ikke få varmt vand nok til smedenes bade i administrationsbygningen. Så vi var interesserede i Esbjerg Forsynings projekt, hvor de gav tilskud til en screening af bygningerne”.

Årlig besparelse på 276 MWh

Alene ved reparation og udskiftning af kaloriferer i smedenes fem produktionshaller kunne Kemp & Lauritzen sænke energiforbruget med 150 MWh pr. år. Det svarer til 10 parcelhuses forbrug. Herudover er der mindst 126 MWh at hente ved etablering af CTS-varmestyring med natsænkning.

”Kemp & Lauritzen har været gode til at afdække problemerne og beskrive løsningen, så det er til at forstå og tage stilling til”, siger Per Abildgaard. ”Desuden har de konstant fulgt op på tingene, og montørerne har været utroligt fleksible. Og vi er selvfølgelig også særdeles tilfredse med en tilbagebetalingstid på kun 1 år og løbende besparelser i 100.000 kr.-klassen fremover”.

Ambitiøse 2020 mål skal nås gennem tæt samarbejde

Hos Esbjerg Forsyning er man også tilfredse med projektforløbet: ”Projektet er gået lige efter bogen. Vi har fået de rigtige svar med det samme, og Kemp & Lauritzen har ikke lovet for store besparelser. Faktisk ser det ud til, at der er endnu mere at hente, når alle løsninger er fuldt implementeret hos Babcock & Wilcox Vølund,” fastslår Poul Scheby, energirådgiver hos Esbjerg Forsyning.

DET NYE UNIVERSITETSHOSPITAL

BRANDSIKRING

DET NYE UNIVERSITETSHOSPITALS FORDELE

MINDRE VANDMÆNGDE
BEGRÆNSNING AF VANDSKADER VED BRAND
BESPARELSER PÅ BYGNINGSMÆSSIGE BRANDKRAV
BRANDSLUKNING OG NEDKØLING I ÉT ANLÆG
SMÅ RØRSTØRRELSER - GØR ANLÆGGET MERE SMIDIGT OG NEUTRALT
BETYDELIG MINDRE TEKNIKRUMSPLADS
Kontakt os Specialer
PDF icon PDF (422.53 KB)

Fordelene ved et højtryksvandtågeanlæg er mange

Når Danmarks største hospital, Det Nye Universitetshospital i Skejby ved Aarhus (DNU), skal bygges, skal Kemp & Lauritzen stå for højtryksvandtågeanlægget til de mange bygninger. Region Midtjylland er bygherre, og rammeaftalen udføres direkte og i tæt samarbejde med de øvrige entreprenører på det imponerende projekt. Byggeriet forventes afsluttet i 2019 og skal fungere som universitetshospital, landsdelscenter og basishospital for borgerne i Aarhus. Byggeriet er organiseret som en by med et hierarki af kvarterer, gader, pladser og torve som grundlag for en mangfoldig og levende, grøn bydel. Sammenbygningen af Det Nye Universitetshospital og det eksisterende Aarhus Universitetshospital er Danmarkshistoriens største hospitalsbyggeprojekt. Det samlede areal bliver på størrelse med en dansk provinsby som Ribe eller Skagen. Samtidig kommer det til at huse den største arbejdsplads i Aarhus Kommune med 8-10.000 ansatte.

Høj effektivitet på mindre plads

Projektleder Preben Christensen fra Kemp & Lauritzen fortæller: ”Vores bidrag til DNU er det højtryksvandtågeanlæg, der skal sørge for en eventuel brandslukning. Vi har i samarbejde med Danfoss Semco udarbejdet nogle teknologiske innovative løsninger, som skaber nogle store besparelser for bygherre i forhold til traditionelle sprinklerløsninger”.

Højtryksvandtågesystemet, som installeres, har mange oplagte fordele. Det kræver en langt mindre vandmængde end traditionelle sprinklersystemer. Der skal mindre teknikrumsplads til. Og brandslukning og nedkøling af bygningen bliver samlet i et anlæg. Ved test hos DBI har det vist sig, at højtryksvandtåge i mange tilfælde endda er bedre som brandslukningsanlæg end traditionelle anlæg. Desuden er der en række økonomiske fordele.

Højtryksvandtågeanlæg er oprindeligt udviklet til skibe, hvor det er vigtigt at have mindre plads til opbevaring af vand som dødvægt til brandslukning. Den kommende hospitalsløsning er dimensioneret til et driftstryk på 130 bar, men i daglig tilstand vil der være ca. 12 bars tryk i anlægget. Systemet udføres i et hydraulik sammenpresset rørsystem, beregnet til højtryk, og mikrodysernes særlige form giver ved højt tryk en stærk roterende bevægelse, der sørger for en stor spredningsvinkel samtidig med at vandet forstøves.

”Brandsikringen på DNU er en glimrende case hvorpå man med nytænkning kan skabe en både bedre og økonomisk mere attraktiv løsning. Vi ser et meget stort potentiale i højtryksvandtåge i alle nyere byggerier, det være sig hospitaler, kontorbyggerier og lignende. Højtryksvandtåge er ganske enkelt smart samt økonomisk besparende”, slutter Preben Christensen.

Hospitalet er fleksibelt og skal kunne imødekomme fremtidens krav til teknik, behandlingsformer og arbejdsmetoder. Derfor er der opbygget en hel speciel struktur omkring byggeprocessen, som i store træk omhandler den logistikmæssige udfordring, når så mange involverede parter skal fungere sammen.

C.W. OBEL KOLLEGIET

ENERGIOPTIMERING

ENERGIOPTIMERING
ÉN KONTAKT
BESPARELSER

C.W. OBEL KOLLEGIETS FORDELE

HØJ FAGLIGHED OG HANDLEKRAFT
INNOVATIV OG LØSNINGSORIENTERET TILGANG
ALLE FORMER FOR VVS- OG RØRINSTALLATIONER SAMT TEKNIKENTREPRISER
FAG- OG TOTALENTREPRISER FRA IDÉ OVER PROJEKTERING TIL UDFØRELSE, DRIFT OG SERVICE
ALLE NØDVENDIGE CERTIFICERINGER
VARMEFORBRUG REDUCERET MED 18 %
Kontakt os Specialer
PDF icon PDF (426.87 KB)

Energitiltag reducerer varmeforbrug med 18 %

På C.W. Obel Kollegiet i Aalborg er beboerne mere end almindeligt glade for kollegielivet. Fra 2012 og frem sparer de tusindvis af kroner årligt i varmeudgifter. Årsagen er en effektiv renovering af det blot 10 år gamle varmesystem - og Kemp & Lauritzen har allerede plantet flere spareforslag, der vil lune yderligere på budgettet.

Investering tjent hjem allerede første år

”Normalt er man glad, hvis en investering i energioptimering er tjent hjem inden for 3 år, men i vores tilfælde taler vi om en tilbagebetaling på 12-14 måneder”, fortæller Keld Petersen, vicevært på C.W. Obel Kollegiet.

Årlig varmebesparelse på 136.000 kr. 

C.W. Obel Kollegiet blev opført i 1975 og er opdelt på 10 gårde med hver 20 lejligheder i forskellige størrelser samt et fælleshus inkl. vaskeri og et selvstændigt teknikrum. For ca. 10 år siden udskiftede man gårdenes store varmtvandsbeholdere og indførte varmevekslere i teknikrummene. Nogle af de gamle installationer blev siddende, bl.a. en række cirkulationspumper med termostatstyring til brugsvand.

Kemp & Lauritzen kunne via målinger i starten af 2012 konstatere, at varmeudnyttelsen ikke var optimal. Der blev gennemført et forsøgsprojekt i ét af teknikrummene, og det indfriede fuldt ud forventningerne. Kemp & Lauritzens registreringer viste overbevisende forbedringer i forbruget, så der var ingen tvivl om, at de øvrige ni installationer efterfølgende også skulle energioptimeres. Break-even kom meget hurtigt.

”Kemp & Lauritzens løsning gør det nemt at vedligeholde installationerne, så vi fastholder besparelserne fremover”, fortæller Keld Petersen.

Næste mål - vandbesparelser

Keld Petersen har en løbende dialog med Kemp & Lauritzen om tiltag, der kan gavne miljøet og økonomien yderligere. Og succesen med renoveringen af varmeinstallationerne har intensiveret samarbejdet:

”Vand er det næste, vi kigger på. Kemp & Lauritzen har lavet en flowmåling og fået udregnet potentialet for vandbesparelser, og det første projekt er allerede søsat”, fortæller Keld Petersen.

Kollegiet startede med at udskifte brusehoveder og indføre sparebrusere i en gård i en prøveperiode på to måneder. Da registreringerne også denne gang bekræftede Kemp & Lauritzens beregninger, blev de resterende 180 brusehoveder også udskiftet - og kollegiet kan nu glæde sig over en vandbesparelse på ca. 10 % af hele vandforbruget.

BERENDSEN/ELIS

ENERGIOPTIMERING

ENERGIOPTIMERING
BEDRE INDEKLIMA
ÉN KONTAKTPERSON
BESPARELSER

BERENDSEN/ELIS FORDELE

INVESTERING TJENT HJEM PÅ KUN 1½ ÅR
INNOVATIVT OG HELHEDSORIENTERET PROJEKTFORSLAG
SYSTEMATISK OG EFFEKTIV PROCES
NEM KOORDINERING MED ÉN KONTRAKT
Kontakt os Specialer
PDF icon PDF (1.5 MB)

Fra træk, undertryk og varmespild til god økonomi og behageligt indeklima

En innovativ løsning eliminerede en lang række indeklimaproblemer på Berendsen/Elis dækketøjsvaskeri og gav så store energibesparelser, at løsningen var tjent hjem på kun 1½ år.

Berendsen/Elis serviceafdeling i Roskilde er et effektivt restaurationsvaskeri, der dækker det meste af Sjælland. Over 100 medarbejdere vasker årligt 2.700 tons tøj, og det medfører en del fugt, fnug og procesvarme fra vaskemaskiner og tørretumblere. Meget lidt af varmen fra produktionslokalerne blev genbrugt, opvarmningen var ineffektiv, og den dårligt justerede ventilation skabte undertryk i produktionen og kulde i administrationen.

Energi360® koncept sikrer optimale besparelser

Før der udarbejdes et løsningsforslag, udfører virksomheden altid en screening af bygningerne og en analyse af projektet. Det gælder om at identificere de steder, hvor energioptimeringen giver størst effekt pr. investeret krone. Berendsen/Elis i Roskilde havde tre centrale problemer: Stor varmebelastning fra udstyr og damprør i produktionen, en ineffektiv ventilation udført i etaper uden samlet plan samt en utæt bygning, hvor vinterkulden nemt tog overhånd pga. stort undertryk og hyppig trafik ud og ind. Herudover indeholdt Kemp & Lauritzens rapport en gennemgang af tilskudsmulighederne, så projektøkonomien var nem at overskue.

Bedre balance i indeklima og energiforbrug

Problemerne med stort undertryk og ubehageligt træk i produktionsbygningen blev løst ved at: 

  • fjerne al overflødig udsugning, så bygningen kom i balance, og træk blev minimeret
  • ændre ventilationsprincippet fra opblanding til gennemskylning, så der løbende kommer
  • frisk luft til  medarbejderne og trækken minimeres
  • efterisolere bygninger og maskiner samt efter-/genisolere damprør, så cirkulationstab reduceres, og uhensigtsmæssig varmeafgivelse til produktionsområdet undgås
  • forsyne tørretumblere med luft udefra for at fjerne det sidste undertryk

 

Separat løsning for administrationen

I administrationen var der store trækgener, som blev elimineret ved at etablere en effektiv genvinding samt lukke indtag til indblæsningen og overflødige ventilationshuller, så kuldenedfald og træk forsvandt. De nye EC-ventilatorer nedsætter desuden energiforbruget til 1/3 og kan reguleres trinløst, så effekten altid passer til behovet.

”Der er ingen tvivl om, at vi får et langt bedre indeklima nu, hvor undertrykket og trækken er væk”, fortæller Sten W. Jørgensen, teknisk leder hos Berendsen/Elis, Roskilde. ”Kemp & Lauritzen har kørt projektet meget professionelt og har indfriet alle vores forventninger både til økonomi og arbejdsmiljø til gavn for såvel aktionærerne som medarbejderne.”

Berendsen sparer over 700.000 kr. årligt i el og naturgas, og det betyder, at hele investeringen er tjent hjem igen på kun 1½ år.

DSB

RENOVERING AF TESTSTAND

ÉN KONTAKT

DSBS FORDELE

ØKONOMISK FORDELAGTIG OG KREATIV LØSNING
KORT UDFØRELSESTID
HØJ FAGLIG EKSPERTISE
ÉN LEVERANDØR
FLEKSIBEL SAMARBEJDSPARTNER
TRYGHED - DOKUMENTERET HØJ KVALITET OG PRÆCISION
HØJ HÅNDVÆRKSMÆSSIG STANDARD
Kontakt os Specialer
PDF icon PDF (899.11 KB)

Kreative løsninger ved DSB’s testcenter

For DSB’s Lokomotivværksted i København har Kemp & Lauritzen renoveret en teststand til afprøvning af diesel-elektriske lokomotiver. Opgaven involverede blandt andet flytningen af en 8 ton stor belastningsmodstand ind over skinnerne.

Når togene bliver testet på DSBs teststand i Valby, foregår det under fuld belastning for at sikre, at togene kan holde til høje hastigheder over lange strækninger uden havarier. I tæt samarbejde med DSB har Kemp & Lauritzen renoveret testanlægget, som består af et kontrolhus og den 8 ton tunge belastningsmodstand. Opgaven bestod i at bygge et nyt kontrolhus i samme niveau som selve testområdet og at renovere selve belastningsmodstanden med nye luftkølesystemer, samtidig med at den skulle flyttes over på et nybygget stålfundament. Renoveringen bestod bl.a. i at støjdæmpe luftkølesystemet, så DSB i fremtiden kan overholde de nye støjkrav fra myndighederne. Opgaven stillede høje krav til planlægning, da alt montagearbejde foregik på skinnerne og med en ganske kort udførelsestid.

Flyttede belastningsmodstanden med en kran

Belastningsmodstanden, som er placeret midt mellem skinnerne, var ikke nem at tilgå med almindeligt hejseudstyr, uden at det ville betyde mange langvarige driftsstop. Derfor valgte Kemp & Lauritzen at anvende en stor kran til at flytte den 8 ton tunge belastningsmodstand. Kranen blev opstillet uden for sporområdet på én af tilkørselsvejene, så den ikke generede togdriften, og driftsstop blev reduceret til det minimale.

”Vi har haft et godt samarbejde med Kemp & Lauritzen på denne sag,” fortæller indkøbskonsulent Michael Svendsen fra DSB Indkøb. ”Opgaven indeholdt meget planlægning og logistik, og Kemp & Lauritzen har været gode til at tilpasse arbejdet efter produktionen.”

Reducering af støj

Kemp & Lauritzen er også specialister i ventilation og køl. Når togene belastes med den store belastningsmodstand, bliver belastningsmodstanden utrolig varm, og opgaven bestod derfor i at sikre en jævn nedkøling af hele fladen, samtidig med at der var fokus på støjniveauet. Løsningen opfyldte ikke alene de specificerede krav, men endte med at sænke støjniveauet mere end forventet.

Nyt kontrolhus på pæle

Også ved bygningen af et nyt kontrolhus valgte Kemp & Lauritzen en alternativ løsning for at undgå at grave i baneterrænet, nemlig et skruepælefundament. Det er en forholdsvis ny teknik i Danmark, hvor man skruer pælene ned i jorden og undgår gravearbejde. Skruepælefundamentet blev dimensioneret og fabrikeret til direkte montering mellem skinnerne, og det blev løftet på plads af kranen.

”Kemp & Lauritzen har været rigtig gode til at synliggøre over for os, hvad modellen var for at løse opgaven. Ydermere er de kommet med gode alternative løsningsforslag, som blandt andet gjorde projektet billigere end forventet,” slutter Michael Svendsen, DSB Indkøb.

POST NORD

SERVICE OG VEDLIGEHOLD

ÉN KONTAKT
DØGNBEMANDET VAGTORDNING

POST NORDS FORDELE

STÆRK SAMLET PAKKE
LANDSDÆKKENDE SERVICE
ÉN KONTAKT
SERVICE OG VEDLIGEHOLD AF 550.000 M²
Kontakt os Specialer
PDF icon PDF (690.86 KB)

Ét nummer til en vifte af løsninger

Post Danmark har kun én kontaktindgang til en bred pallette af tekniske kompetencer. Kemp & Lauritzen er hovedleverandør af service og vedligehold inden for VVS, køling og ventilation på alle de byggetekniske installationer i Post Danmarks ejendomme i hele Danmark.

Post Danmark Facility Management, som blev etableret i 1995, ejer omkring 124 ejendomme og hertil kommer omkring 67 lejemål. Samlet set betyder det, at Kemp & Lauritzen har ansvaret for service og vedligehold på mere end 550.000 m² fordelt over hele Danmark – alene postcentret i København er på ca. 100.000 m².

Godt samarbejde

Henrik Seeman, Projektleder i Post Danmark, er ansvarlig for, at Kemp & Lauritzen lever op til aftalens bestemmelser i forbindelse med serviceringen af postens ejendomme, og han er godt tilfreds med samarbejdet:

”Set fra vores side er det unikke ved Kemp & Lauritzen den stærke, samlede pakke – kombinationen af landsdækkende service, stor faglig bredde og bedste pris. Vi skal blot ringe til ét nummer, så sørger deres kundecenter for resten. Det er dejligt at slippe for al bøvlet med koordinering. Vi laver en indkøbsordre – og det er det”.

Kemp & Lauritzen klarer ofte opgaver for Post Danmark, som ligger uden for Kemp & Lauritzens kernekompetencer. Opgaverne kan være simple, som fx at lukke et åbentstående vindue, men det kan også være opgaver af mere akut karakter som at ordne et sprunget vandrør.

”Vi siger aldrig nej til kunden, også selv om det aktuelle problem ligger uden for kontrakten. Vælter vandet ind i en postterminal, gør vi selvfølgelig, hvad vi kan for at hjælpe”, fortæller Gustav Petersen, som er kundechef i Kemp & Lauritzen.

Én kontakt – døgnet rundt – 365 dage om året

Hvad enten opgaven er af større eller mindre akut karakter, benytter Post Danmark sig af Kemp & Lauritzens døgnbemandede og landsdækkende vagtordning. Det betyder, at Kemp & Lauritzen skal reagere hurtigt – inden for én time i de større byer og inden for to timer i resten af landet. Kemp & Lauritzens vagtordning er central for Post Danmark:

”Det vigtigste for os er, at vores produktion kører kontinuerligt, og her spiller Kemp & Lauritzens landsdækkende vagtordning en væsentlig rolle. De tager tingene seriøst og løser opgaverne på stedet. Det kører helt efter bogen”, fortæller Lars Mortensen, som er maskinmester på Københavns Postcenter.

Vagtordningen kan tilbyde døgnvagt 365 dage om året. Alle henvendelser modtages på ét telefonnummer og registreres i et webbaseret IT-system, som kunden kan få adgang til. Kunden og Kemp & Lauritzen kan efterfølgende se rapportering af planlagt service online. Kunden har også mulighed for at få monitoreret sine servicesteder direkte via internetopkobling. Det giver mulighed for at analysere, hvori fejlen består og forsøge at fejlrette, inden der rykkes ud på en opgave. 

HAFONN-BYGNINGEN

PARTNER SERVICEAFTALE

EFFEKTIV KOORDINERING
ÉN KONTAKTPERSON

HAFONN-BYGNINGENS FORDELE

PROAKTIV INDSATS
SAMTLIGE OPGAVER DÆKKES VIA ÉT SERVICECENTER
STRAM PROJEKTLEDELSE OG KOORDINERING
ALSIDIG OG KOMPETENT LEVERANDØR
ALLE OPGAVER LØSES VIA ÉN PARTNER SERVICEAFTALE - DET SPARER TID
ENSARTET KVALITETSSYSTEM OG DOKUMENTATIONSNIVEAU
Kontakt os Specialer
PDF icon PDF (545.05 KB)

Effektiv teknisk service 

Hafonn-bygningen i Weidekampsgade i hjertet af København er et high-end kontorkompleks med fokus på kvalitet, godt indeklima og sikkerhed. Der stilles store krav til effektiviteten af den daglige drift – og dermed den tekniske service. Løsningen er en vedligeholdelsesaftale med Kemp & Lauritzen, der med en Partner Serviceaftale dækker samtlige opgaver via et centralt servicecenter. 

I en kontorbygning på 25.000 m2 er der mange tekniske opgaver, der skal løses dagligt. Koordination og styring er centrale nøgleord for ejendomsinspektør Poul Dall, der sætter pris på muligheden for at samle det hele i én Partner Serviceaftale: 

”Vi sparer rigtig meget tid efter, at vi har indledt samarbejdet med Kemp & Lauritzen. Jeg får løst samtlige opgaver via et telefonnummer til min faste kontaktperson. Kemp & Lauritzen har alle de tekniske kompetencer i huset og arbejder super effektivt på tværs af afdelingerne. Og har en stor forståelse for tingene her i huset og styrer det hele selv, mens jeg let kan følge udviklingen i serviceopgaverne via vores online vedligeholdelsessystem og evt. tilføje en ny observation eller kommentar til en ordre, der skal udføres næste tirsdag”. 

Enkel og effektiv arbejdstilrettelæggelse 

For Poul Dall har det også stor betydning, at han altid ved, hvad der foregår i huset – og at han ikke skal spilde tid på at skabe overblik over udviklingen i opgaverne: ”Teknikerne henvender sig altid direkte til mig, før de går i gang med arbejdet. På den måde undgår vi rigtig mange misforståelser. Og da det er folk, der ved præcis, hvad de skal gøre, kører det uhyre sikkert og effektivt på den måde. Efter aftale får jeg desuden en faktura kort efter udførelsen af jobbet, så der aldrig er tvivl om, hvad der er lavet og hvorfor. Det giver en dejlig ro i maven, når jeg ved, at alt kører efter bogen”. 

Rådgivning og proaktiv indsats øger udbyttet 

Hvis et samarbejde skal udvikle sig, er det sjældent nok blot at følge aftalerne – det kræver også engagement og nytænkning. Kvaliteter, som Poul Dall gerne krediterer Kemp & Lauritzen medarbejderne for: 

”De er rigtig gode til at tage ansvar og pege på mulige forbedringer. Lige nu er det energioptimering, vi kigger på. Gennem deres servicearbejde har de fundet en del områder, hvor vi kan spare penge ved at reducere energiforbruget. Kemp & Lauritzens specialister har en rigtig god indsigt i tingene, og jeg har fået en solid rådgivning og alle målinger, beregninger og forslag samlet i en rapport, så det hele er lige til at gå til. Og da tallene ser meget lovende ud, regner jeg med, at energioptimering er noget af det næste, vi sætter i værk”. 

COVID-19: Test- og vaccinationscentre

Service & Facility

correct

Kundetilpasset IFM-aftale

vedligehold_2_ikon

Levering af alle tekniske ydelser
One point of contact hos Kundecenter
24/7 vagtordning

COVID-19: Test- og vaccinationscentre S FORDELE

Siden marts 2020 har Kemp & Lauritzen hjulpet alle regionerne med at opføre test- og vaccinationscentre i hele landet.

Gennem en integreret facility management-aftale (IFM-aftale) varetager Kemp & Lauritzen en totalleverance bestående af levering og opstilling af telte og skurbyer – hvilket blandt andet omfatter:

  • Koordinering og planlægning af fremføring af el, vand, kloak og WiFi
  • Rekvirering og styring af underleverandører – herunder håndværkere, rådgivende ingeniører, vagttjeneste, catering og rengøring
  • One point of contact og 24/7-vagtordning hos Kemp & Lauritzens Kundecenter (Service & Facility), som håndterer aftalen

Som Vibeke Elliot Krog-Meyer, afdelingschef for Kundecentret, fortæller:

"Det er en stor opgave at holde kontakten og koordinere med både de udførende afdelinger og vores underleverandører. Dét har Kundecentret gjort i samarbejde med vores dygtige medarbejdere i Kemp & Lauritzen, sådan så vi har sørget for, at borgerne har kunnet komme og få deres vaccinestik samt deres test."

Se med i filmen herover, hvor du både kommer med til opførelsen af containerbygninger på et testcenter og et smut forbi Kundecentret på Esbjerg Havn.

 

IKEA

Serviceaftale

Én indgangsgvinkel
Nem koordinering
Forbedret økonomi

IKEAS FORDELE

Øget driftssikkerhed og produktivitet
Længere levetid på installationer og anlæg
Reduceret nedetid
Reduceret energiforbrug
Forbedret arbejdsmiljø
Kontakt os Teknikhuse

Vi hjælper IKEA med et godt og sikkert indeklima

Med en landsdækkende serviceaftale på ventilation, el, køl og brandsikring, kan IKEA trygt drive deres varehuse med fokus på en god kundeoplevelse. Vi sørger for al teknikken, og får selv det mest komplekse til at se let ud. Med en serviceaftale hos os skal de kun ringe til ét nummer, uanset hvor i landet de skal bruge os. 

Vi sørger for teknikken, og får selv det meste komplekse til at se let ud.

Vi mødte vores sikringstekniker Mikael Kristensen i IKEA i Aarhus. Se filmen og hør mere om hvordan vi hjælper IKEA.

 

 

Q8

Serviceaftale

Én indgangsgvinkel
Nem koordinering
Forbedret økonomi

Q8S FORDELE

Øget driftssikkerhed og produktivitet
Længere levetid på installationer og anlæg
Reduceret nedetid
Reduceret energiforbrug
Forbedret arbejdsmiljø
Kontakt os Teknikhuse

Vi hjælper Q8 med at drifte deres servicestationer

Vi hjælper Q8 med vvs, ventilation og køl på deres servicestationer i hele Danmark. Hos Q8 er man fx underlagt levnedsmiddelkontroller og myndighedskontroller med hensyn til temperatur i alle deres kølemontre og kølesteder. Det hjælper vi dem med, og vi hjælper dem også i forbindelse med udkald, så vi kan rykke hurtigt ud og løse problemerne med det samme. Med en serviceaftale hos os skal de kun ringe til ét nummer, uanset hvor i landet de skal bruge os. 

Når Q8 har problemer på deres forskellige fagområder, ringer de til vores kundecenter, som overtager sagen. Så skal de ikke skal tænke mere på det.

Vores serviceleder Lars Bjerring, har taget os med ud til en af de store Q8 motorvejsstationer, som vi hos Kemp & Lauritzen er med til at drifte. Se og hør mere om hvordan i videoen ovenfor.